Sivulauseita

by katja

IMG_9540.JPG

Olen tänään ajatellut sivulauseita ja kirjoittanutkin niistä. Ajatukset kulkivat sivulauseisiin luettuani Maarit Leskelä-Kärjen pohdintaa äideistä kirjoittamisesta. Aino Kallas -tutkijan tämänhetkisen elämäkertaprojektin aiheena on Minna Krohn, Ainon äiti, jota ei Krohnien vaikuttajasuvussa ole koskaan tarkasteltu itsenäisenä, ajattelevana naistoimijana.

Leskelä-Kärki kirjoittaa: ”Minua kiinnostaa se, millainen kerrottu hahmo äiti meidän kulttuurissamme on, miten eri tavoin häntä on kerrottu, vai onko sittenkään niin kovin eri tavoin. Millaista äitiä kulttuurissamme on mahdollista kertoa? Miten äitiys on sidottu aikansa ehtoihin, ja mitä tapahtuu naiselle, joka rikkoo näitä kuvia? Entä sellaiselle, joka haluaa elää kulttuuristen odotusten mukaan?” 

IMG_9539.JPG

Leskelä-Kärki esittelee kirjailijoiden ja taiteilijoiden erilaisia äiti-projekteja, ja kertoo, että usein näissä äitien historioiden kartoituksissa on kyse tuntemattoman, jotain itsestään piilottaneen äidin etsimisestä. Äiti on voinut olla sairas, traumatisoitunut tai vain hiljainen. Mitä hän onkin ollut, hänellä on ollut oma sisäinen huone, johon muilla ei ole ollut pääsyä. Se on tehnyt uteliaaksi.

Mutta miten kirjoittaa äidistä – tai jostakusta muusta – hänen omasta kokemuksestaan käsin? Onko se edes mahdollista?

IMG_9538.JPG

Näitä asioita olen miettinyt tänään, palattuani pitkästä aikaa kirjoitusprojektini pariin. Tauko on ollut pitkä, miltei puoli vuotta. Olen ajatellut, etten enää jaksa tehdä monia rinnakkaisia asioita yhtä aikaa. Mutta silti – kirjoittaessani olen taas ollut kokonainen ja onnellisempi kuin pitkään aikaan.

Kirjoittaminen auttaa nousemaan yläpuolelle, katsomaan kaukaa, matkan päästä. Se suo oman huoneen, sen tilan, joka kaikille kuuluu. Jossa arjen täytymiset ja huolet eivät sido tai kurista. Miksi luopuisin niistä retkistä?

IMG_9541.JPG

Mitä sivulauseet ovat?

Kuvitellaan ihminen, jota olen mennyt haastattelemaan. Hän kertoo minulle elämästään vapaaehtoisesti ja on usein iloinen siitä, että saa kertoa. Että hänestä jää jälki. Sitten kysyn jotakin, joka saa hänet pysähtymään ja hän sanoo: ”Kerron kyllä, jos suljet nauhurin”. ”Sanon, jos et kerro kenellekään.”

Ne lauseet, jotka sitten tulevat, ovat sivulauseita. Merkityksellisiä, ehkä ratkaisevia kokemuksia elämän varjoista. Niitä, jotka voi tietää mutta joista ei saa puhua.

IMG_9542.JPG

Kun kirjoitin Iidasta, etsin ihmistä, jonka omia, minulle kerrottuja kertomuksia minulla ei ollut. Oli vain pieniä tekstejä ja valokuvia, joista yritin rakentaa kuvaa hänestä. Silti tiesin, että sivulauseitakin on, minä vain en näe niitä.

Onneksi oli joitakin ihmisiä, joiden kanssa saatoin jutella Iidasta. He kertoivat sivulauseita, ei heti tavattua, mutta kohta, kun luottamus oli syntynyt. ”Minä voin kertoa tämän, mutta älä kirjoita sitä mihinkään.”

Sivulauseet kertovat siitä, että ihminen on kokonainen – hänellä on pelkonsa, häpeänsä ja ahdistuksensa. Hän on joskus valinnut jotakin siksi, ettei hänellä ollut vaihtoehtoja.

IMG_9536.JPG

Olen kiitollinen sivulauseista. Olen yrittänyt säilyttää sen luottamuksen, jonka myötä olen ne saanut.

Mietin sitä, voisiko elämän kertoa niin, että kertomuksessa olisi tilaa myös sivulauseille. Olisi päälauseista rakentuva suuri tie ja näkymä, jonka voi kertoa ja näyttää myös vieraammille. Ja olisi myös se toinen, varjoissa kulkeva, joka meidän jokaisen elämässä on?

Voisiko sivulauseet kätkeä kertomukseen siten, että ne näkyvät sille, joka näkee ja ymmärtää?