Yhdessä parempi maailma? Vastaus haasteeseen.

by katja

wp_20170204_001

Haastoin täällä sinut ja itseni miettimään mitä, miten voisimme elää muuttuneessa maailmassa. Kysyin, mikä on tärkeää ja puolustamisen arvoista ja miten voisimme pienillä teoilla tehdä osamme. Siinä paikassa, jossa olemme.

Huomaan, että omalla työpaikallani koulussa vastuu on erityisen suuri. Mikä siellä olisi puolustamisen arvoista? Sellaista, minkä eteen haluan tehdä työtä.

Ainakin tämä:

On opeteltava keskustelemaan dialogin hengessä: kysymään, kuuntelemaan, kertomaan. Ilman pelkoa.

On opiskeltava sitä, minkälaisessa maailmassa elämme. Niin ihmisoikeuksien, historian, uskontojen kuin vähemmistöjenkin osalta.

On etsittävä keinoja ymmärtää toisen kokemusta. Ymmärryksestä voi seurata halu toimia toisin, ottaa huomioon.

wp_20170204_004

Mutta minkälaisia olisivat pienet, konkreettiset teot? Yritän koota sellaisia esimerkkejä, joita olen itse kokeillut tai voisin kokeilla. Toivon, että ne ovat otettavissa mukaan, toisaalle. Sinne, missä sinä olet.

1. Elokuva: He named me Malala. Sopii kaikille luokka-asteille (K-7), erityisesti yläasteelle ja lukioon. Elokuvan jälkeen voi keskustella esim. näistä kysymyksistä: Kuinka monta erilaista islamin tulkintaa löydät elokuvasta? Mitä asioita Malala haluaa puolustaa? Minkälaiset asiat tekivät hänestä aktivistin? Minkälaisia ovat Malalan keinot muuttaa maailmaa? Mitä ajattelet niistä? Lisää kysymyksiä täällä.

wp_20170204_005

2. Ryhmätyö: Ihmisoikeuksien valvonta. a) Valvotaanko ihmisoikeuksien noudattamista? Taustatietoja kansallisesta ja kansainvälisestä tilanteesta löytyy täältä ja täältä. b) Etsi mediasta ja kansalaisjärjestöjen sivuilta (mm. Amnesty) esimerkkejä ihmisoikeuksien rikkomisesta ja valvonnasta.

3. Kirja: Ilon Wikland: Pitkä matka kotiin. Tämä kirja sopii päiväkotiin tai alaluokille. Se kertoo yhden kertomuksen pakomatkasta ja erityisesti selviytymisestä. Siitä, miten elämälle voi löytyä tarkoitus myös suurten menetysten jälkeen.

wp_20170204_009

4. Kertomus: Ehud Loebin tarina. Ehud Loeb kertoi opettajille tarinansa Jerusalemin Yad Yashem -museossa, jossa kolme vuotta sitten opiskelimme viikon ajan holokaustin historiaa. Mietimme sitä, miten tätä aihetta voi opettaa. Miten oppilaat voi johdattaa aiheeseen – ja aiheesta pois? Ehkä kaikkein tärkein keino on kertomus. Kirjoitin Ehud Loebin tarinan muistiin ja luen sen oppilaille, kun käsittelemme 1900-luvun historiaa. He kuuntelevat. Kertomus on kerrottu täällä englanniksi.

5. Pohdintatehtävä: Lasten oikeuksien sopimus. Sopimus on laajimmin ratifioitu ihmisoikeussopimus (USA ei ole mukana). Silti vain harva suomalaislapsi tuntee sen, vaikka sopimukseen kuuluu mm. se, että sopimus tehdään tunnetuksi lapsille. Keskustellaan siitä a) onko omia lasten oikeuksia joskus rikottu, b) miten lasten oikeudet toteutuvat Suomessa ja maailmalla, d) mitkä ovat uhanlaisimpia oikeuksia.

wp_20170204_012

6. Elokuva: Toivon tuolla puolen. Aki Kaurismäen tuore elokuva kertoo elämästä toivon tuolla puolen. Se on vaikuttava kertomus ihmisistä, jotka kohtaavat 2000-luvun Suomessa. Tulevaisuutta ei ole, vai onko? Tätä elokuvaa lähtisin katsomaan avoimin mielin ja avoimin kysymyksin.

7. Ryhmätyö: Voiko ennakkoluuloihin vaikuttaa? Annetaan ryhmille tehtävä: a) valitkaa sellainen vähemmistö, johon kohdistuu Suomessa erityisen paljon ennakkoluuloja, b) etsikää perustiedot ryhmästä, c) miettikää mihin ennakkoluulot perustuvat ja minkälaisia seurauksia niillä on ryhmän jäsenille, d) tehkää konkrettinen suunnitelma, jossa tavoitteena on ennakkoluulojen vähentäminen tätä ryhmää kohtaan. Perustelkaa suunnitelma sosiaalipsykologisella tiedolla (aineistoa löytyy sosiaalipsykologian kurssin kirjoista ja esim. täältä).

wp_20170204_013

8. Lue kirjaa. Lue katkelma kirjasta, mutta älä selitä sitä. Vaikeinta on löytää sopivia vaihtoehtoja, ja tähän toivon kirjabloggareilta apua. Katkelman pitäisi olla tarpeeksi lyhyt mutta riittävän pitkä, jotta kokonaisuus käy ilmi. Mitä yllättävämpi näkökulma, sen parempi.

9. Kilpailu: tunnista ihmisoikeusvaikuttaja. Näytä kymmenen ihmisoikeusvaikuttajan kuvaa. Ryhmän pitäisi a) tunnistaa vaikuttaja, b) tietää mihin hän on pyrkinyt vaikuttamaan ja c) minkälaisia keinoja hän on käyttänyt. Tässä otteita listaltani: Mahatma Gandhi, M.L. King, Nelson Mandela, Aung San Suu Kyi, Anna Politkovskaja, Martti Ahtisaari, Malala Yousafzai, Desmond Tutu, Helena Ranta. Lisätietoja opettajalle löytyy täältä.

10. Vieras. Ihmisoikeuksiin liittyviä vieraita voi kutsua esim. Falun Gong – järjestöstä. He tekevät kouluvierailuja, joilla paitsi kertovat järjestöstään, myös kokemastaan vainosta kotimaassaan. Tottajatoivoa-sivun kautta voi kutsua vieraaksi 26-vuotiaan Mikko Kähkösen, joka kertoo kokemusasiantuntijana elämästään liikenneonnettomuuden jälkeen. Mitä tapahtuu, kun tulevaisuus muuttuu toiseksi ja on opeteltava kaikki perustaidot alusta? Mistä löytyy toivo?

wp_20170204_016

Kuvissa Vanhan Rauman helmikuista aamupäivää. Sisäkuvat Raatihuoneelta.

 

Mainokset