Taidehistoriaa

by katja

WP_20140603_051

Olen tänä kesänä opiskellut taidehistoriaa Avoimessa yliopistossa. Aloitin opinnot harrastusmielessä, haaveena oppia tuntemaan taiteen historian suuria linjoja ja oppia lisää siitä, mitä matkoilla olen nähnyt. Taidehistoria osoittautui rikkaaksi ja yleissivistäväksi aineeksi.

WP_20140603_047

Luennot on pidetty päärakennuksen vanhan puolen vanhoissa luentosaleissa. Niissä, jotka merkitäänkin rooomalaisin numeroin.

Taidehistorian luennoilla voi tehdä aikamatkaa, monessakin mielessä. Kuvat vievät kauas, aihepiirin alkupiste on paleoliittisella kaudella. Myös opetusmenetelmät sopivat hyvin päärakennuksen vanhalle puolelle: luennot olivat hyvin perinteisiä luentoja. Erikoisuutena voi mainita sen, ettei luentodioja anneta oppilaille, ei myöskään lukuisia katsottuja kuvia, jälkimmäisiä tekijänoikeussyistä. Kuvien sijaan annettiin kuvalista, jonka pohjalta kuvat voi itse etsiä kirjoista tai netistä.

WP_20140603_044

Tenttiin luin enemmän, kuin mihinkään pitkään aikaan. Aihepiiri oli kiehtova ja lukemista ja katsomista paljon.

Tentin jälkeen mietin, mikä tentin tai kokeen idea oikein on. Mihin perustuu ajatus sellaisesta kokeesta, johon pitäisi opiskella paljon, jossa pitäisi pystyä osoittamaan osaamisensa, jossa ei kuitenkaan voi oppia mitään ja josta ei saa mitään palautetta?

Keväällä tein psykologian opintoja Jyväskylän avoimeen yliopistoon. Tein kaikki opintokokonaisuudet verkkotehtävinä, lähinnä esseinä, ja sain kaikista henkilökohtaiset palautteet. Se oli juhlaa! Että joku oli lukenut huolella kirjoitelmani ja kirjoittanut niistä huomioita.

WP_20140603_031

Kun syksyllä palaan taas luokkaani, haluan muistaa tämän opiskelukevään opetukset. Sen, miten turhauttava tilanne perinteinen koe on. Sen, miten tärkeää on saada palautetta. Sen, miten itse löysin oppimisen ilon.

Taidehistorian luennoillakin olen oppinut paljon. Kyllä perinteisiäkin luentoja kuuntelee, kun luennoitsija on hyvä ja aihe kiinnostaa. Silti olen kaivannut vuorovaikutusta ja yhteyttä toisiin opiskelijoihin ja opettajaan. Miksi olemme yhdessä, jos emme ole yhdessä? Eikö luentoihin voisi sisällyttää myös kohtaamisia ja yhdessä oppimista?

WP_20140603_029

Nämä kuvat ovat Ilomantsin Möhköstä, ruukkimuseosta. Se on kaunis ja käymisen arvoinen paikka aivan Venäjän rajalla. Kahdessa alimmassa kuvassa on Ryöppy, herrasväen suihku tai kylmä kylpy, johon saattoi laskeutua säädyllisesti pienen punaisen mökin sisällä. Kylmä vesi tulvi niskaan suoraan kanavasta.

Mies houkutteli kuopuksen kylpemään. Siihen riitti kaksi euroa.

Advertisements